Corona vs oorlog? Gelijkenissen?

Vaak lees ik op sociale media mensen die de huidige COVID-19 periode vergelijken met een oorlog. Op internet las ik een heel ontroerende blog waar men een vergelijking maakte met de Holocaust in Berlijn, waar de persoon in kwestie kinderen zag spelen rondom en in het monument. 

Zelf ben heb ik enkele jaren geleden ook Berlijn bezocht, uiteraard hoorde daar ook een bezoekje bij aan de overblijfselen van de Berlijnse muur en de Holocaust. Een gids leidde ons doorheen alle geschiedkundige onderwerpen die Berlijn te bieden heeft. Nooit had ik gedacht dat deze verhalen mij zo zouden ontroeren. Natuurlijk had ik alle verhalen wel al gehoord, maar deze worden toch nog een tikkeltje emotionelere wanneer je er 'live beelden' bij heb. Wanneer je het monument van de Holocaust bezoekt, duiken er automatisch wel enkele vragen op, deze vragen die ik op dit moment had zal ik in mijn volgende zinnen proberen te omschrijven. 

Waarom een monument? 
Voor diegene die niet weten wat er met het monument bedoeld word, hier in een simpele reden voor. Met het ontwerpen van het Holocaust monument wou men een eerbetoon bieden tegenover Joden die in de tijde rond de Tweede wereldoorlog het leven nalieten.

Waarom verschillende en 'eentonige' vormen?
Het monument is zeer groot het bedraagt zo'n 19.000 vierkante meter en bevind zich in de buurt van de Brandenburger Poort. Hoewel er een eerbetoon plaats vind zie je op de stenen geen enkele naam of datum staan, deze stenen zijn gemaakt uit verschillende soorten hoogtes en zijn helemaal grijs. Het doel van deze stenen zijn om mensen een gevoel van onzekerheid te bieden, een gevoel van desoriëntatie. Op de foto lijkt dit misschien niet zo, maar wanneer je dit monument bezoekt word je meegenomen in de wereld van soberheid en onzekerheid, er bestaat geen specifieke manier om het monument te doorlopen, je kan eender welke richting kiezen, je zal steeds stenen blijven tegenkomen.



De dag van vandaag
Als je mij vraagt vertel iets over de Tweede Wereldoorlog dan springen er meteen gedachten in mijn hoofd over de Berlijns muur. Hoewel Berlijn het zwaar te verduren had en de oorlog grote schade heeft aangebracht vind ik dit nog steeds een mooie plaats om te bezichtigen. Als ik zoals vele mensen moet denken en ik wil een vergelijking maken met de oorlogen dan kan ik besluiten dat de huidige coronasituatie vechten is, vechten tegen een vijand. Een vijand vraag ik me dan af? JA, een vijand die we niet kunnen zien, een vijand die we niet rechtstreeks kunnen waarnemen maar waarvan we wel de gevolgen moeten dragen. Gevolgen die zich gaan uiten in het afzien, pijn lijden, verliezen van mensen, mentaal als fysiek is het vechten? Maar kunnen we nu zo'n epidemie vergelijken met een oorlog? Er zullen wel veel gelijkenissen te vinden zijn, maar het is natuurlijk niet hetzelfde zoals iedereen beweert. Als we naar de Duitse bezettingen kijken tijdens de Tweede wereldoorlog, waarin na periode van bloed, zweet en tranen mensen in contact kwamen met de bevrijding kunnen we deze situatie dan ook straks (wie weet wanneer?) linken aan 'de bevrijding van Corona'? Het versoepeling van maatregelen die we stilletjes aan zien opduiken zoals ik in mijn vorige posts vermelde.

Nu het grote verschil is dat de corona crisis niet zo'n lang aanslepend iets zal zijn zoals de voorbijgaande oorlogen.



Sfeerbeeld van in Berlijn 😊



Bronnen: 
https://www.rd.nl/opinie/column-oorlog-en-corona-1.1659701
https://nl.wikipedia.org/wiki/Slag_om_Berlijn

Reacties

  1. Dag Femke
    Wat een boeiende blog... Je maakt goede vergelijkingen vind ik, en je beschrijft goed wat je voelt. 't Is fijn om te lezen!
    Groetjes!
    Liene

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Hallo Femke,

    Dit stuk heb je echt mooi geschreven. Je beschrijft alles heel goed. Je nam me zo echt mee in je blog.

    Groetjes,
    Ouidad

    BeantwoordenVerwijderen

Een reactie posten

Populaire posts